Ethische gedragscode
Deze gedragscode beschrijft de waarden en omgangsregels die richting geven aan het handelen binnen het studentenpastoraat in onze stad.
We willen een stichting zijn die veilig, respectvol en integer werkt, waar studenten in vrijheid kunnen spreken, luisteren en groeien.
1. Respect en waardigheid
Iedere student, medewerker of vrijwilliger wordt met respect bejegend, ongeacht afkomst, levensbeschouwing, gender, geaardheid, gezondheid of overtuiging. Resonantie vraagt om openheid: de bereidheid om de ander werkelijk te horen en te laten klinken.
2. Vertrouwelijkheid
Gesprekken binnen het studentenpastoraat zijn vertrouwelijk. Wat wordt gedeeld, blijft binnen de context van het gesprek, tenzij er sprake is van dreigend gevaar of wettelijke verplichting om te handelen. Zo ontstaat een ruimte waarin mensen zich veilig kunnen uitspreken en gehoord weten.
3. Openheid en eerlijkheid
Wij handelen zorgvuldig, luisteren met aandacht en nemen verantwoordelijkheid voor onze woorden en daden. Wij streven naar transparantie in ons handelen en in de communicatie over ons werk, onze samenwerking en financiering. Onethisch of onwenselijk gedrag (zoals machtsmisbruik, discriminatie, grensoverschrijdend gedrag) wijzen we af.
4. Professionele grenzen
Wij houden duidelijke grenzen tussen persoonlijke relaties en hun rol binnen het pastoraat. Wij handelen verantwoordelijk en geven waar nodig door aan het bestuur of een vertrouwenspersoon.
5. Veiligheid en welzijn
Wij zorgen voor een veilige omgeving waarin studenten zich veilig kunnen voelen om hun vragen, twijfels en ervaringen te delen. Bij ervaren onveiligheid of grensoverschrijdend gedrag wordt adequaat gereageerd.
Voor het melden en onderzoeken van situaties waarin sprake is van ongewenste omgangsvormen zoals (seksuele) intimidatie, discriminatie, pesten of agressie volgt Haastu de klachtenregeling van de Protestantse Kerk in Nederland.
6. Betrokkenheid en samenwerking
We werken samen met studenten en partners in de stad op basis van wederzijds respect. Feeedback, suggesties of klachten worden serieus genomen en constructief opgepakt.
7. Verantwoording en reflectie
Het bestuur legt verantwoording af over beleid, financiën en kwaliteit van het werk. Wij reflecteren regelmatig op onze werkzaamheden, onze normen en onze wijze van aanspreekbaarheid.